vrijdag, december 08, 2006

Hoe nieuw is buzz marketing


Al in de jaren '30 bestond deze vorm van mond-tot-mond- of mond-tot-oorcommunicatie: om de verkoop van een bepaald merk regenjas te bevorderen reisden medewerkers van een PR-bureau met het openbaar vervoer. Eén van hen in de bewuste regenjas. Zijn collega maakte er dan een duidelijk hoorbaar compliment over en vroeg waar de regenjas gekocht was.

Dan is het tegenwoordig toch een stuk makkelijker. Internet zorgt ervoor dat buzz marketing weer helemaal terug is. Iedereen heeft het weleens gedaan. Je krijgt een mailtje binnen van iemand die je kent met een link. Je gaat naar deze link, speelt bijvoorbeeld een spel en daarna wordt je gevraagd om andere mensen uit te nodigen.

Buzzen is ideaal voor naamsbekendheid. Het is alleen jammer dat het niet echt te sturen is. Mensen moeten het maar net willen oppikken. Wel kun je als bedrijf buzzen faciliteren. Je kunt er voor zorgen dat mensen op een makkelijke manier hun mening kunnen doorgeven. Dit is vooral toepasbaar op het internet.

De vraag is nu alleen: Is buzzen een hype? of bestaat het eigenlijk al heel lang, maar dan in een andere vorm, en zal het niet meer verdwijnen?