dinsdag, januari 09, 2007

Sonja Bakker Dieet winnaar Buzz Awards 2006


De uitslagen van de Buzz awards 2006 zijn bekend. Het Sonja Bakker Dieet is verkozen tot het meest besproken of 'gebuzzde' product van 2006. In totaal hebben zesduizend consumenten gestemd op verschillende producten, waarbij het dieetboek is aangewezen als de winnaar. Sonja Bakker wordt op de voet gevolgd door TomTom die op de tweede plek eindigde en Hyves werd derde.

De Buzz awards worden georganiseerd door de site http://www.buzzer.nl/. Buzzer.nl is een site waarop jij je kunt aanmelden. Op deze site heb je de mogelijkheid om verschillende producten thuis te testen. Dit kunnen uitlopende producten zijn bijvoorbeeld levensmiddelen, cosmetica en boeken. Deze producten mag je dan ook houden. Hier vragen ze wel voor terug dat je, je mening geeft op de site (kort artikel) en dat je het doorgeeft aan vrienden, kennissen en familie (buzzen).

Ieder jaar worden de Buzz awards gehouden. Hier kun jij je mening geven over welk product volgens jou het meest gebuzzed is. Tevens worden de Buzz Awards gebruikt om wetenschappelijk onderzoek te doen. Er wordt onderzoek gedaan naar de buzzability van producten en de motieven om te praten over producten. De voorlopige conclusie is dat de buzzability van een product wordt verhoogd als sprake is van een innovatief product. Daarnaast moet een product duidelijk voordelen bieden ten opzichte van een vergelijkbaar product. Ook is het van belang dat de consument het product vaker om zich heen ziet, zelf al heeft en/of er veel vanaf weet. De buzz is het meest succesvol als enthousiasme over het product de aanleiding voor de communicatie vormt, of als het de intentie is om de ander te helpen. Buzz door opinieleiders (mensen die veel over producten weten en vertellen) is succesvoller dan door consumenten. Het succes van de buzz is wel afhankelijk van leeftijd en geslacht.