vrijdag, november 03, 2006

Eerste interactieve reclamespot in december


Digitale televisie begint net op te komen. Steeds meer Nederlanders kijken digitaal. De mogelijkheden van digitale televisie zijn nog beperkt maar er komen er steeds meer bij. In december wil UPC de eerste interactieve reclamespot gaan uitzenden. Het is de bedoeling dat de A-merken gaan meedoen aan deze nieuwe manier van reclame. Helaas heeft UPC nog geen van deze A-merken kunnen strikken. UPC is vastbesloten en gaat desnoods zelf een commercial maken.

Wat kunnen we nu precies verwachten van zo'n interactieve spot. Er zijn verschillende vormen bijvoorbeeld een eenvoudig responsformulier, maar ook een soort 'laag' over het beeld heen, waarop extra informatie over het product is te vinden. Vergelijk het met een pop-up op internet. Het kan zelfs een compleet separate interactieve omgeving zijn met video, zoek-, spel- of zelfs bestelmogelijkheden. Op internet zou je dit een landingspagina of actiesite noemen. Analoge kijkers zien de reguliere spot, de interactieve digitale tv-kijkers van UPC (en wellicht ook andere aanbieders) zien daarbij een duidelijke 'call to action', bijvoorbeeld bij Nivea-antirimpelcreme: 'Druk op rood voor gratis proefexemplaar.'

Helaas voor nederland zijn ze er in belgie er eerder bij.
Ford zende daar op zes september de eerste interactieve spot uit. Het autootje neemt de rol van hockeypuck over in een wedstrijdje ijshockey. Aan die spot wordt nu, eenmalig, een interactief einde gebreid.Op het eerste zicht is er geen verschil met het normale spotje. Alleen verschijnt er bij klanten van Telenets digitale televisie een rood bolletje op het scherm. Dat is het signaal om naar de afstandsbediening te grijpen en mee te doen aan een wedstrijd. Kijkers die geen digitale settopbox hebben, kunnen sms’en.

Zelf ben ik erg benieuwd naar de eerste spot. Geeft toch weer een leuk tintje aan de altijd zo saaie reclamespots. Ook zijn de mogelijkheden groot. Vooral ben ik benieuwd naar de invloed.