zaterdag, november 18, 2006

Meting computergames (Nielsen)


Vanaf 2007 gaat Nielsen een nieuw onderzoeksmethode starten. Ze gaan de populariteit van games meten en levert informatie over de spelers, zoals hun leeftijd en het type spelcomputer dat ze gebruiken. Deze gegevens kunnen adverteerders helpen bij het adverteren binnen computergames.

Voor het onderzoek wordt gebruik gemaakt van dezelfde doelgroep als bij het kijkonderzoek. De afnemers van de nieuwe dienst, onder meer spelletjesmakers en adverteerders, krijgen een wekelijks rapport met daarin een overzicht van de meetresultaten. Daarin staat bijvoorbeeld van welk spelconsole men gebruik maakt, de leeftijd maar ook naar welk televisieprogramma men kijkt tijdens het spelen.

Nielsen speelt in op de groeiende Amerikaanse in-game advertising markt en de behoefte van gameontwikkelaars om adverteerders de mogelijkheid te geven om gerichter te adverteren. Volgens Massive, een bedrijf dat adverteerders koppelt aan uitgevers van computergames, zal de Nederlandse markt voor in-game advertising tot 2009 groeien met een factor tien. Massive, wereldwijde marktleider op het gebied van in-game advertising en eigendom van Microsoft, verwacht dat adverteerders in 2009 wereldwijd tussen de 1 en 2,5 miljard euro uitgeven aan advertenties in computerspelen.