zondag, januari 07, 2007

Sociaal Dinsney.com


In Amerika gaat Disney een sociaal netwerk opzetten als onderdeel van hun site. Dit nieuwe onderdeel wordt door Disney gezien als een van hun belangrijkste innovaties.Volgende week maandag presenteert Disney zijn vernieuwde website, een site die in belang voor het bedrijf niet onderdoet voor de themaparken en filmproducties.

Gebruikersonderzoek heeft ertoe geleid dat bij de entree van Disney.com een onderscheid wordt gemaakt in 6 verschillende doelgroepen, gebaseerd op leeftijd en geslacht. Er zijn zowel ingangen voor kinderen als ouders. Vooralsnog betreft het een vernieuwing van Disney Amerika, of en wanneer de Nederlandse Disney-site op de schop gaat is niet bekend.

Disney neemt de gewaagde stap om een soort virtuele muur om zijn site op te trekken. Gebruikers van de site kunnen zich inschrijven op een sociaal netwerk. Net als op sites als MySpace en, in Nederland Cu2, kunnen de sitebezoekers verbindingen leggen met vrienden en bekenden via hun persoonlijke Disney-homepages. Naar die persoonlijke pagina's mogen ze enkel materiaal uploaden dat door Disney is geautoriseerd. Zelfgemaakte foto's of video's van YouTube komen er niet in. Bovendien kunnen de ouders van kinderen bepalen met wie een kind mag chatten en wie ze tot hun vriendengroep mogen rekenen.

Het lijkt mij vooral voor de jongere kinderen erg leuk. De doelgroep van sociale netwerken ligt momenteel bij tieners en twintigers. Misschien dat Disney met deze site de jongere doelgroep (8-14) kan aanspreken. Vooral omdat de site veilig is en dat ouders inspraak hebben. Natuurlijk moeten de ouders nog steeds goed opletten want Disney kan niet voorkomen dat mensen onder een andere identiteit inloggen.